Boeing B-17G Flying Fortress 43-38135 – Pomník na Cínovci

Nálet  8thUSAAF, 490th Bombardment Group,

849th Bombardment Squadron

na Ústí nad Labem dne 19. 4. 1945.

Bombardovací letoun, napadený při pátém náletu na Ústí nad Labem dne 19. dubna 1945, náležel k 8th USAAF, 3rd Bombargdment (Air) division, 93rd Bombardment Wing,        490th Bombardment Group, 849th Bombardment Squadron – Heavy. Mise 19. 4. 1945 byla plánována jako předposlední bojová mise 490th Bombardment Group.

Osmá letecká armáda, označovaná také jako mocná osmá „The Mighty Eight“, byla založena 28. ledna 1942 s cílem bombardovat strategické cíle v Německu.                        490th Bombardment Group byla aktivována 1. října 1943 na armádní letecké základně v Salt Lake City v Utahu. Přesunula se do Mountain Home Army Air Field v Idaho, kde působila od prosince do dubna 1944.

Do Velké Británie byla přesunuta v dubnu 1944. Přidělena byla k 3rd Air Division. Stala se součástí 93rd Combat Bombardment Wing. Podřízenými jednotkami 490th Bombardment Group byly 848. 849. 850. 851. Bombardment Squadron. 490th Bombardment Group operovala z letiště Eye A/F-Suffolk station No. 134.

Stavba letiště byla zahájena v září 1942. Stavbu letiště provedl 827th a 829th Engineer Battalions. Letiště se nacházelo asi 30 km severovýchodně od města Ipswich v hrabství Suffolk ve východní Anglii. 490th Bombardment Group uskutečnila 158 misí. Ztráty činily pouze 22 strojů přímo v bojových akcích.

Nebeský souboj

19. 4. 1945 neměl být pro 849th Bomber Squadron žádným výjimečným dnem. Počasí toho dne bylo příznivé. Bylo jasno až polojasno.

Jednotky 93rd Combat Bombardment Wing dostaly rozkaz bombardovat jako jeden z primárních cílů seřaďovací nádraží v Ústí nad Labem v Československu, a sekundárním cílem Drážďany v Německu. 109 bombardérů Boeing B-17G Flying Fortress směřovalo na cíl v Ústí nad Labem od našich západních hranic přes Plzeň, Příbram směrem na Prahu ve výšce cca 9000 metrů. Ten den neměly mít bojové formace žádný problém se stíhačkami ani flakem.

První B-17G Flying Fortress se nad naším krajem objevily kolem poledne a patřily ke 490th Bombardment Group. Těsně před vstupem nad nepřátelské územím se uskupení bombardérů stalo cílem útoku proudových stíhaček Messerschmitt Me 262 Schwalbe od Jagdgeschwader 7 „Nowotny“. Při prvním průletu Me 262 sestřelily jedno letadlo v první formaci, a také zasáhly bombardér B-17G 43-38135, do motoru č. 1 a palubní desky. Zasáhnutí nezničilo letadlo, ale přinutilo letoun opustit formaci.

Letoun klesal, dokud nezískal dostatečnou rychlost k návratu do formace. V průběhu klesání nouzově odhodily bomby. Nad cílem v Ústí nad Labem proletěl B-17G 43-38135 ve formaci. Motor č. 1 byl v plamenech a z palubní desky se hodně kouřilo. Členové posádky se pokusili uhasit oheň. Oheň se nepodařilo uhasit a pilot dal rozkaz vyskočit na padácích. Rozkaz k opuštění hořícího letadla byl vydán pravděpodobně někde nad oblastí mezi Ústím nad Labem a Cínovcem.

Hořící a těžce poškozené letadlo v 12:55 hod. následně vybuchlo. Výbuch oddělil ocasní část letounu. Trosky letadla dopadly na území Německa.

Následky bombardování

Letecký poplach byl vyhlášen cca v 10:00. Krátce před 11:00 hod. od jihu přilétala skupina sedmi letadel. Vedoucí letadlo shodilo v místech nad tokem Labe a hlavním nádražím značkovací kouřovou bombu a označilo tak místo pro ostatní B-17 G Flying Fortress. Tato skupina letadel byla první vlnou těžkých bombardérů toho dne.

Nálet trval 25 minut a účastnilo se ho celkem 109 letadel B-17 G Flying Fortress v osmi vlnách, které bombardovaly různé části města.

1. vlna: Poškodila železniční tratě směrem na Prahu, železniční most, přístavní zařízení a potopila několika říčních člunů.

2. 3. 4. vlna: Poškodila železniční systém pod Větruší, při tom těžce zasáhla blízké ulice: Labská, Na Větruši, Na Ostrově, Střelecká, Bílinská, Trmická (dnešní Žižkova), Solní,        U kostela, Zahradní, Malá hradební, Jeptišská, Revoluční.

5. 6. 7. 8. vlna: Poškodila seřaďovací nádraží, jeho objekty a okolí. Použití trhavých a zápalných pum způsobil požáry, které následně poškodily továrnu na barvy a laky, huť, dílnu pekaře Kratochvíla, železniční dílny, lokomotivní depo a chemickou továrnu.

Osud posádky

Dne 19. 4. 1945 při náletu na Ústí nad Labem před návratem na letiště Eye (Brome) station 134 v Anglii ztratila 490th Bombardment Group čtyři bombardéry B-17G Flying Fortress, jejichž posádky byly většinou po seskoku zavražděny. Osud posádky letadla B-17G Flying Fortress 43-38135 byl tragický.

Někteří členové posádky neměli štěstí a z letounu se nedostali včas ven a našli smrt v hořícím a těžce poškozeném letadle. Některým členům posádky se podařilo seskočit padákem. Ve chvíli, kdy se snášeli na padácích k zemi, možná v jejich myšlenkách bylo, že po nouzovém a bezpečném přistání se dostanou do zajetí, kde přežijí až do konce války a vrátí se bezpečně domu ke svým rodinám.

Bohužel některé po seskoku čekal tragický osud. Tři členové posádky byli po seskoku zajati dosud stále zfanatizovanými sudetskými Němci, a nakonec zastřeleni. Jejich těla byla nedbale zahrabána do země a nalezena byla 21. října 1945 příslušníky finanční stráže v prostoru Cínovce.

Dva členové posádky po seskoku byli ihned zajati a konce války se dožili jako váleční zajatci. Jeden člen posádky byl prohlášen za nezvěstného v boji.

společné označení

B-17G  43-38135

B-17G 43-38135

 

B-17G  43-38135

B-17G 43-38135

Posádka letounu

Posádka letounu

IMAG0815        IMAG0816

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *